donderdag 1 mei 2008

Ssssst.

Niks zeggen. Tien dagen lang niet. Om 4 uur opstaan, 10 uur per dag mediteren, en om 9 uur naar bed. Het leven in de Vipassana Course. Ongeloofelijk intens. Geen bloed, bulten zweet en een paar tranen. Vipassana betekent 'de dingen zien zoals ze daadwerkelijk zijn'. Best confronterend af en toe. Voor de geinteresseerden: www.dhamma.org.

Waar ik nu ben? Op een andere bijzondere plek. Bij Amma, de hugging saint. Als je haar niet kent, google het! Ze reist de hele wereld over om mensen knuffels te geven, heeft duizenden volgelingen en Love & Compassion staan centraal. Een zeer bijzondere vrouw, met een heel warm hart. Ze helpt mensen over de hele wereld. Letterlijk de hele wereld.

Ik heb gister de knuffel mogen ontvangen. Halleluja. Het gaat als volgt: Je staat in de rij, komt dichter en dichter bij Amma. Zij zit op een verhoging. Als je vlak bij bent wordt je bevolen om op je knieen te gaan zitten. Dan ben je aan de beurt. Best een beetje spannend natuurlijk. Je voeten worden rechtgelegd, je handen op twee verhogen om Amma heen neergelegd en je voelt een duwende hand op je achterhooft. Dan komt De Knuffel. Hoofd op de borst van Amma en ze fluistert iets in je hoor. Vervolgens wordt je bruut omhoog getrokken, stopt ze iets in je hand en wordt je weggetrokken bij 'De Moeder'. Dit alles gebeurt binnen 30 seconden.

Het is een beetje zoals in het zwembad hier. Waar je de hele dag door kan brengen met mensen kijken. De sfeer hier is uniek! Iedereen is in het wit. Net als Amma. Mensen huilen, mediteren, offeren poppen, bloemen en weet ik het wat niet meer. En sommigen zijn compleet in een andere wereld. Welkom in de wereld van Amma.

Ik vertrek morgen naar Goa. Laatste dagen met een boek en mezelf in een hutje aan het strand. Off season, dus er is lekker niemand.

En dan.. Gaat over een week m'n vliegtuig! Dus dit is gedag. Wat deze blog betreft. Want India, daar ga ik nog even heel hard van genieten. Ik zal het missen, maar ik kijk er naar uit om jullie allemaal weer te zien!

Dank voor alle fijne reacties en lieve emails.

Veel liefs!
Rigtje xx

Ps. Voor degene die naar Schiphol komt (ieeeee), m'n vliegtuig komt vanaf Londen Heathrow. Ik vertrek vanaf daar om 10.40 uur Engelse tijd. Blijkbaar doet het vlieguig er een uur en een kwartier over want de aankomst is 12.55.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

ik kom niet. ik kan niet. mijn baby krijgt een beugel en mn kat moet naar de fysio. tabee.

Anoniem zei

Mag ik je wel mailen, Edje! Ik doe het hoor! Gekkerd. Zin om je te zien. Geniet nog even van alles daar.
xx Elve

Anoniem zei

Heey Rigjte,

ik ben toch wel heeel nieuwsgierig wat er in je hand werd gestopt bij dat knuffelen en wat er in je oor werd gefluisterd...????

Ik kijk er naar uit om je binnenkort weer te zien!! Ik had gezegd naar Schiphol; te komen, maar kan toch niet, want moet werken en kan het niet meer verzetten....ik ga het goedmaken, want, ben er wel bij, op de 17e in Akkrum!!!! tot dan! heb er zin in.

dikke kus, Ilki

Anoniem zei

Very much the helpful information