dinsdag 5 februari 2008

Eddie en de Backpack part I

Lieve allemaal!!!

Mijn God. Of Krishna. Of Vishnu. Of Ganesh. Of welke God dan ook. Waar te beginnen?

Ben alweer bijna een week geleden uit Jaipur vertrokken. M'n laatste weken daar waren heerlijk. Genoten van het leven daar, de mensen, heerlijk niks gedaan. Borreltjes drinken met fijne mensen en Bob in de huiskamer. Vorige week woensdag een spetterend afscheidsfeest geregeld in het huis van de managar. AJ. Die van de sari en de wodka. Met een DJ en hapjes en drankjes. Iedereen was er. Afscheidsverhaaltjes in m'n dagboek, knuffels en een paar tranen. Had me geen beter afscheid kunnen wensen!

Donderdagavond met Lies in de nachtbus op naar Haridwar. Een Zeer Heilig dorpje ongeveer 12 uur verderop. Levendig, veel winkeltjes, erg veel mensen en elke avond een avondritueel aan de Ganges. Met honderden mensen aan de oevers. Die bloemen met brandende kaarsjes laten varen. En baden.

Vervolgens naar Rishikesh. Het Yoga Mekka van India. Heel veel geitenwollensokken types. Wat dan wel weer heerlijk biologisch eten met zich meebrengt. Lies en ik aan de yoga. Superfijn hostel op aanraden van vriend Nick die we in hardiwar hadden ontmoet. Met eigenaar Dhanni en kok Raju Lies d'r verjaardag hebben gevierd. Flesje rum geimporteerd uit Jaipur. De mannen zorgden voor de rest. Het was een bijzondere avond.

Toen pas echt de bergen in! naar Shimla. Waar het sneeuwde!! En ijs en ijs koud was. Maar mooi!! Inde sneeuw omhoog geklommen naar een tempel en een fantastisch uitzicht. Ook daar trekken de Indiers hun schoenen uit voordat ze naar binnen gaan. Bikkels. Een unieke avond gehad in het hostel van twee jongens die we overdag hadden ontmoet. Daar was een kachel, die twee jongens dus, wij, een deens echtpaar, Sunil en een Indiase dokter. Met het Deense echtpaar aan tafel gegeten, daarna aan de cider en de whisky. Fijne gesprekken, en mooie verhalen. Een echt huiskamergevoel.

Nu zijn we in Amritsar. Niet echt een fijne stad. Maar met de Golden Tempel. Fan-tas-tisch. Lies en ik zijn van mening dat het de Taj Mahal sowieso overtreft. Het is de tempel van de Sikh. Mannen met baarden en tulbanden. In het heilige water staat de tempel. Met honderden kilo's bladgoud. De mensen zijn ontzettend open en aardig. Je kan er eten en slapen. Ik heb zo'n heerlijke dag gehad!

Ik zou nog duizenden dingen kunnen vertellen. Al die mensen, al die religies. Soms duizelt het een beetje. Maandag vertrek ik naar Dharamsala voor m'n ontmoeting met de Dalai Lama. Een twee weken durende teaching. Edje meets de DL. Hindoeisme, sikhisme, dan weer boeddhisme. Zoo interessant allemaal! M'n dagboek is al halfvol en soms past het allemaal niet in mn hoofd.

Ik hoop dat alles goed is in nederland. Of Frankrijk, Australie of Mexico.

Veel liefs uit INDIA!!! xxxxxxxxx

4 opmerkingen:

Rob zei

Hallo Rigtje,

Vertel nog duizenden dingen, alstjeblieft. Geweldig...

Genieten!

groet, Rob em Jikky

Meike zei

EDJE!! Je doet m toch wel de groeten he?? Van: Ekiem, Jewjew en Betty. Deal? x

Anoniem zei

Ziet er goed uit DONNIE! Jouw leventje...
xx Elve
En doe van mij de groeten en een handtekening voor Jo, want die doet aan mediteren, hihi!

Anoniem zei

Ik kan maar één ding zeggen; gaaf!! Wat maak je ontzettend leuke dingen mee. En dan die teaching. Ik ben heel benieuwd wat je er van vindt. Moet gewoon heel bijzonder en interessant zijn.
Liefs